Episode 241
🕯️ Το είδωλο του ναού της Αστάρτης της Αγκάθα Κρίστι: Όσα το Είδωλο Δε Λέει🎭
🎭 🔮 Για όσους θέλουν να κρατήσουν αναμμένη τη φλόγα αυτών των παραγωγών, υπάρχει μια μυστική πύλη: 👉 https://angeligeorgiastoryteller.gr/support
Στην ιστορία The Idol House of Astarte (Το Είδωλο του Ναού της Αστάρτης) της Αγκάθα Κρίστι, ο Sir Richard Haydon αγοράζει ένα απομονωμένο σπίτι στο Dartmoor, το «Silent Grove», και διοργανώνει πάρτι, προσκαλώντας παλιούς φίλους του, μεταξύ των οποίων και ο Dr. Pender. Ανάμεσα στους καλεσμένους βρίσκεται η εντυπωσιακή Diana Ashley, η οποία μαγεύει με την παρουσία της όλο το κοινωνικό κύκλο. Στην ιδιοκτησία υπάρχει ένα άλσος με πυκνά δέντρα κι ερείπια της λίθινης εποχής — κι ένας λιτός ναός-κιόσκι στο κέντρο, αφιερωμένος στην αρχαία θεά Αστάρτη.
Η Diana προτείνει μια τελετουργία προς τιμήν της θεάς υπό το φως του φεγγαριού — μια ιδέα που αρχικά προκαλεί επιφυλάξεις, αλλά τελικά γίνεται δεκτή ως μέρος της θεματικής μεταμφίεσης του πάρτι. Εκείνη τη νύχτα, ντυμένη ως ιέρεια της Αστάρτης, εξαφανίζεται ξαφνικά προς το άλσος. Όλοι την ακολουθούν, και βρίσκονται μπροστά σε μια σοκαριστική σκηνή: ο Sir Richard έχει πέσει νεκρός, μαχαιρωμένος, χωρίς κανείς να έχει δει τον δολοφόνο ή το όπλο. Ο πόνος κρύβει πάθος, φθόνο και θανάσιμη επιθυμία, και η λύση έρχεται από τη Miss Marple, που αποκαλύπτει ότι ο δράστης είναι ο Elliot, ξάδερφος του Sir Richard, ο οποίος κατ’ επίφαση εκμεταλλεύεται τη θεατρικότητα ώστε να διαπράξει το έγκλημα.
Χαρακτήρες και Σκιαγράφησή τους 🎭
• Miss Jane Marple: η γλυκιά αλλά εξαιρετικά διορατική λύση στα μυστήρια· δεν παίρνει μέρος στις τελετουργίες, αλλά βλέπει πίσω από τα προσωπικά μυστικά και τις ανθρώπινες αδυναμίες.
• Dr. Pender: αφηγητής του μύθου, φίλος με τον Sir Richard· ηθικός, σκεπτικός, αντιπροσωπεύει τον λογισμό και την αμφιβολία απέναντι στο υπερφυσικό.
• Sir Richard Haydon: ιδιοκτήτης του Silent Grove· άνδρας με πάθος για το μυστήριο και το παρελθόν, μαγεμένος από την Diana και από το άλσος· θύμα της ιδιοτέλειας και του πάθους.
• Diana Ashley: σαγηνευτική, μυστηριώδης, με στοιχεία λατρευτικής τελετουργίας και θεατρικότητας· το αξιοθαύμαστο της παρουσίας της τονίζει τις επιθυμίες, την πρόκληση· αλλά όχι η δράστρια.
• Elliot Haydon: ο ξάδερφος του Sir Richard· επιδέξιος, κρυφός, κινούμενος από ζήλια και κληρονομικά συμφέροντα· ο ανθρώπινος παράγοντας που κινεί τα νήματα.
Ιστορικό Πλαίσιο & Ιστορικά Στοιχεία 🕰️
• Η ιστορία δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στην Αγγλία το 1928, στο The Royal Magazine (Ιανουάριος) και στην Αμερική στο Detective Story Magazine τον Ιούνιο του ίδιου έτους.
• Περιλαμβάνεται στη συλλογή The Thirteen Problems (UK: 1932, US: 1933).
• Η εποχή: δεκαετία του 1920, περίοδος ανάκαμψης μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο· ο κόσμος των ανώτερων κοινωνικών τάξεων στην Αγγλία είναι σταθερός αλλά γεμάτος υποκρισίες· υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για το υπερφυσικό, αλλά ταυτόχρονα και για την επιστήμη και την λογική.
🌌 Τι Αποκομίζει ο Θεατής / Αναγνώστης 🌟
• Το πώς η ανθρώπινη ψυχή, ο φθόνος και η λαχτάρα για κληρονομιά μπορούν να οδηγήσουν σε έγκλημα – υπό το πέπλο του μυστηρίου και της θρησκευτικής / μυθολογικής τελετουργίας.
• Η αξία της λογικής / της κρίσης· η Miss Marple δείχνει ότι πίσω από το φαινομενικά υπερφυσικό υπάρχει συχνά ανθρώπινη πρόθεση.
• Το παιχνίδι της φαντασίας και της θεατρικότητας: η στιγμή της μεταμφίεσης, της τελετουργίας, της εξαφάνισης, όλα αυτά δημιουργούν ένταση και προσδοκία.
• Ένα ηθικό δίλημμα: τι σημαίνει αμαρτία, τι σημαίνει τιμωρία· και πώς η συνείδηση / το ένοχο φορτίο μπορεί να βασανίζει (όπως φαίνεται από τον Elliot που μετανιώνει).
• Έχεις την αίσθηση ότι έχεις ζήσει ένα μικρό όνειρο, αλλά κι έναν εφιάλτη· ότι ο ρομαντισμός του μυστικισμού συγκρούεται με την καθημερινότητα. Υπάρχει ένας κόμπος στο στομάχι, γιατί καταλαβαίνεις ότι πίσω από τη φωτεινή επιφάνεια της κοινωνικής ψυχαγωγίας, χτυπά η καρδιά του ανθρώπινου πάθους και της απληστίας. Αλλά υπάρχει και ανακούφιση· η λογική θριαμβεύει, κι ας αφήνει πίσω της μια πίκρα: η ομορφιά του παλιού, του μυστηρίου, της θεάς της σελήνης, δεν μπορούν να καλύψουν τον ανθρώπινο πόνο.
Προσωπική Ματιά 🪽 Γεωργία Αγγελή
Με συγκινεί πως η Κρίστι δεν φοβάται να βάλει «ψυχή» σε μια ιστορία μυστηρίου: δεν είναι απλώς «ποιος το έκανε;» αλλά «τι σκότωσε μέσα του ο δράστης;» Το Είδωλο της Αστάρτης δεν είναι απλώς έγκλημα· είναι τραγωδία μικρής κλίμακας. Και όσο για τη σκηνική υλοποίηση που ανέφερες με τη Μάχη Σειράκου Καζαμία, Θεόδουλο Μωρέα, Νεόφυτο Νεοφύτου, Κώστα Δημητρίου, Λίνα Ζένιου Παππά, Ανδρέα Μιχαηλίδη — μοιάζει να έχει όλα τα στοιχεία για μια παράσταση που «αισθάνεται»: μυστηριώδη σκηνικά, ζωντάνια στους διαλόγους, ένταση στην σιωπή.
❓ Ερώτηση στο κοινό
Θα ήθελα να σας ρωτήσω: ποιο σας στοιχείο συγκίνησε περισσότερο, η μυθολογία της Αστάρτης και το υπερφυσικό, ή η ανθρώπινη διάσταση του αισθήματος του ενόχου και της ζήλιας που οδηγούν σε έγκλημα;
Ραδιοσκηνοθεσία: Μίκης Νικήτας Ακούγονται οι ηθοποιοί: Μάχη Σειράκου Καζαμία, Θεόδουλος Μωρέας, Νεόφυτος Νεοφύτου, Κώστας Δημητρίου, Λίνα Ζένιου Παππά, Ανδρέας Μιχαηλίδης
Angeli Georgia – Storyteller of Light
📜 Εγγραφή στο κανάλι για περισσότερα θεατρικά έργα, μυστήριο και vintage ατμόσφαιρα!
https://www.youtube.com/@angeligeorgia808
Η ιστοσελίδα μου
Τα Podcast μου:
https://angeligeorgiastoryteller.gr
https://mithoikaipolitismoi.gr
https://akougontasmetingeorgia.gr
https://theatromeangeligeorgia.gr
Το κανάλι μου στο you tube
https://www.youtube.com/@angeligeorgia808/featured
Facebook σελίδα Αγγελή Γεωργία:
https://www.facebook.com/angeligeorgia
Facebook σελίδα Μύθοι και πολιτισμοί: