Episode 195

🎩 Όταν ο Πεθερός Αγοράζει Τίτλους και ο Γαμπρός Ψάχνει Διέξοδο – Η Κωμωδία της Αστικής Απληστίας στον “Γαμπρό του Κύριου Πουαριέ” 🎩

Υπάρχουν έργα που ηχούν σαν καμπάνες, προειδοποιώντας για τις συγκρούσεις κοινωνικών τάξεων. Κι έπειτα, υπάρχουν εκείνα που σε κάνουν να ξεκαρδιστείς βλέποντας τις ίδιες αυτές συγκρούσεις να εκτυλίσσονται με μια αφέλεια τόσο ανθρώπινη, που σου θυμίζει πως ο κόσμος δεν αλλάζει ποτέ – μόνο τα κοστούμια του. Ο «Γαμπρός του Κύριου Πουαριέ» του Εμίλ Οζιέ είναι ένα από αυτά τα αριστουργήματα.

🧵 Η Υπόθεση – Όταν το Βαρονιλίκι Μπαίνει στην Προίκα 🧵

Ο κύριος Πουαριέ είναι ο άνθρωπος-σύμβολο της πρώτης βιομηχανικής εποχής: αυτοδημιούργητος, δουλευταράς, με μια δόση λαϊκής πονηριάς, σκαρφαλωμένος στα σαλόνια της νέας αστικής τάξης. Τίποτε όμως δεν τον ικανοποιεί περισσότερο από τη φιλοδοξία του να γίνει "Ομότιμος της Γαλλίας" – με απλά λόγια, βαρώνος.

Για να αποκτήσει αυτόν τον τίτλο, κάνει το αδιανόητο: παντρεύει την κόρη του με έναν ξεπεσμένο αλλά αριστοκράτη, τον Ντε Πρελ. Ο νεαρός, γοητευτικός αλλά οικονομικά εξαθλιωμένος ευγενής, βλέπει το γάμο ως σωσίβιο. Όταν όμως ο Πουαριέ τού αποκαλύπτει τις προσδοκίες του – να τον "εισάγει" στους κύκλους της υψηλής κοινωνίας και να του εξασφαλίσει τον τίτλο του βαρόνου – ο γαμπρός βρίσκεται μπλεγμένος σε έναν γάμο που θυμίζει περισσότερο οικονομική συγχώνευση παρά ρομαντικό ειδύλλιο.

🕴️ Οι Χαρακτήρες – Καρικατούρες Που Σου Φαίνονται Οικείες 🕴️

• Κύριος Πουαριέ: Ο αστός που πιστεύει ότι το χρήμα αγοράζει τα πάντα – ακόμη και αίμα μπλε. Μια φιγούρα γεμάτη στόμφο και μικροαστικό μεγαλείο.

• Ντε Πρελ: Ο αριστοκράτης της παρακμής, εγκλωβισμένος ανάμεσα στη φτώχεια και τη νοσταλγία για τις δόξες του παρελθόντος. Γοητευτικός, μα ταυτόχρονα άβουλος.

• Η κόρη Πουαριέ: Η γέφυρα ανάμεσα σε δύο κόσμους. Παίζει το ρόλο του δολώματος με αξιοπρέπεια, κρύβοντας πίσω από το χαμόγελό της τη δική της επανάσταση.

• Δευτερεύοντες χαρακτήρες: Οι "καθωσπρέπει" γείτονες, οι δήθεν αριστοκρατικοί φίλοι και οι φιλόδοξοι αυλοκόλακες, όλοι τους καθρέφτες μιας κοινωνίας που διψά για τίτλους και ψεύτικες δόξες.

🏛️ Ιστορικό Πλαίσιο – Όταν η Αριστοκρατία Ξεπουλούσε τον Οικόσημό της 🏛️

Το έργο γράφτηκε το 1854, σε μια Γαλλία που ζούσε τη Β’ Αυτοκρατορία (1852-1870) υπό τον Ναπολέοντα Γ’. Η βιομηχανική επανάσταση είχε γεννήσει μια νέα οικονομική τάξη: τους αστούς. Αυτούς που είχαν τα λεφτά, αλλά δεν είχαν τους τίτλους. Και εκεί άρχισε το μεγάλο "παζάρι" της κοινωνικής ανόδου.

Ο Εμίλ Οζιέ, με το χαρακτηριστικό του σαρκασμό, εκθέτει αυτήν ακριβώς τη συναλλαγή. Ο γάμος δεν είναι εδώ πράξη έρωτα, αλλά σύμβαση. Ο τίτλος δεν είναι κληρονομικό προνόμιο, αλλά εμπορεύσιμο αγαθό.

🎭 Η Πρεμιέρα και η Παρουσίαση στην Ελλάδα – Από το Παρίσι στα Ελληνικά Σαλόνια 🎭

Η πρώτη παρουσίαση έγινε στο Παρίσι το 1854, σε μια εποχή που το κοινό διψούσε για καθρέφτες της καθημερινότητάς του, όχι πια μυθολογίες και τραγωδίες. Το ελληνικό κοινό γνώρισε το έργο πολύ αργότερα, μέσα από μεταφράσεις που συνήθως ανέβαιναν σε θεατρικές περιόδους που εστίαζαν στην κωμωδία ηθών και τη σάτιρα των κοινωνικών τάξεων.

🎟️ Η Αίσθηση του Θεατή – Γέλιο, Πίκρα και Ένα Πικρό “Déjà vu” 🎟️

Ο θεατής φεύγει από την παράσταση με ανάμικτα συναισθήματα. Από τη μία γελάει με την αφέλεια του Πουαριέ, που πιστεύει ότι ο τίτλος του "Βαρώνου" θα τον μεταμορφώσει σε κάτι περισσότερο από έναν πλούσιο τσαγκάρη. Από την άλλη, νιώθει την ειρωνεία της ίδιας του της εποχής: πόσο διαφέρει άραγε το σήμερα; Πόσες φορές η κοινωνία δε βαφτίζει "κύριο" εκείνον που απλώς έχει χοντρό πορτοφόλι;

Ο Οζιέ σε χτυπά με το γάντι της σάτιρας, χωρίς όμως να σου στερεί το δικαίωμα να γελάσεις – κι αυτό είναι η μεγάλη του νίκη.

📚 Ο Εμίλ Οζιέ – Ο Χειρουργός της Αστικής Υποκρισίας 📚

Γεννημένος το 1820, ο Εμίλ Οζιέ ανήκει στη γενιά των θεατρικών συγγραφέων που δεν είχαν ανάγκη να κρύβονται πίσω από μεταφορές. Μαζί με τον Αλέξανδρο Δουμά υιό και τον Βικτοριέν Σαρντού, στήριξε την κωμωδία ηθών σε γερά πόδια, μελετώντας την κοινωνία του με μάτι παρατηρητή και πέννα ακριβολόγου.

Από τη Γαβριέλα μέχρι τις Φτωχές Λιονταρίνες, και φυσικά με τον Γαμπρό του Πουαριέ, ο Οζιέ έδειξε πως το Θέατρο δεν είναι ανάγκη να φωνάζει για να ακουστεί. Αρκεί να κλείσει το μάτι και να ψιθυρίσει: «Ξέρω ποιος είσαι».

🎬 Το Μήνυμα της Παράστασης – Όταν ο Τίτλος Είναι Απλώς Μια Ετικέτα 🎬

Ο Γαμπρός του Κύριου Πουαριέ δεν είναι απλώς μια κωμωδία. Είναι μάθημα ζωής με χιούμορ. Ο θεατής φεύγει γελώντας, αλλά με τη σιωπηλή απορία: πόσα "παζάρια" σαν του Πουαριέ συμβαίνουν ακόμη γύρω μας, ντυμένα με φράκα και τίτλους, αλλά ουσιαστικά κενά;

✍ Angeli Georgia – Storyteller of Light ✍

Η ιστοσελίδα μου

https://www.angeligeorgia.gr

Τα Podcast μου:

https://angeligeorgiastoryteller.gr

https://mithoikaipolitismoi.gr

https://akougontasmetingeorgia.gr

https://theatromeangeligeorgia.gr

Το κανάλι μου στο you tube

https://www.youtube.com/@angeligeorgia808/featured

Facebook σελίδα Αγγελή Γεωργία:

https://www.facebook.com/angeligeorgia

Facebook σελίδα Μύθοι και πολιτισμοί:

https://www.facebook.com/mythoikaipolitismoi

email: angeligeorgia.storyteller@gmail.com

About the Podcast

Show artwork for Θέατρο με Αγγελή Γεωργία, ραδιοφωνικά θεατρικά έργα
Θέατρο με Αγγελή Γεωργία, ραδιοφωνικά θεατρικά έργα
ηχητικά θεατρικά έργα

About your host

Profile picture for Γεωργια Αγγελή

Γεωργια Αγγελή

Είμαι η Γεωργία Αγγελή, αφηγήτρια, ραδιοφωνική παραγωγός απο το 2013, podcaster, youtuber και συγγραφέας. Απο τα podcast μου θα ακούτε τη δουλειά μου. Μου αρέσει η λογοτεχνία, τα λαϊκά παραμύθια, η μυθολογία, οι ιστορίες σοφίας, το θέατρο από όλο τον κόσμο. Όποιος ακροατής θέλει να του στέλνω ΔΩΡΕΑΝ οπτικοακουστικό υλικό μου στέλνει email: angeligeorgia.storyteller@gmail.com